Kinderboekenweek 2019

Ik kom graag op scholen en in bibliotheken om te vertellen over mijn boeken of om workshops te geven. Ook in en rond de Kinderboekenweek natuurlijk!

 

 

 

 

 

Programma’s voor de Kinderboekenweek 2019:

Op reis!
Kleuters/onderbouw

Een vrolijke mix van voorlezen, toneelspelen en vertellen, waarbij de kinderen volop actief mee kunnen doen.

  • Ik lees ‘5 minuten vieze woorden’ voor om te controleren of de kinderen wel kunnen lachen.
  • ‘Niks aan de hand’: Finn, Evi en papa gaan bij op bezoek bij opa, die jarig is. Maar als de auto ermee ophoudt, moeten ze lopend verder.
    Het wordt een avontuurlijke reis, dwars door het bos. Papa ziet geen enkel gevaar, maar Finn let gelukkig goed op. Ik laat de platen van het prentenboek ‘Niks aan de hand’ op het digibord zien, en samen ontdekken we wat er in het bos aan de hand is.
  • O nee! Glazenwasser Opa Leen doet gevaarlijke kunstjes op de ladder, op 18 hoog. Als hij valt, komt hij in het ziekenhuis terecht, en oma en Pepijn gaan bij hem op bezoek. Met de taxi, de bus, de trein, een luchtballon en een paard. Ik laat de platen op het digibord zien, en samen spelen we een spannende scène uit Onderbroek voor opa na.

 

 

 

 

 

Nog tijd over:

  • Ik speel een verhaal uit Het doorgezaagde zusje, en samen gaan we de juf/meester foppen.
  • Stel je voor dat die gemene meester Moddergat de taart gaat stelen! Aan de hand van een PowerPoint vertelt Corien over ‘Ren juf, ren!’ en samen met de kinderen speelt ze het boek na.

Bij groep 3/4 maak ik het wat spannender; de kinderen bedenken in een paar minuten tijd een griezelig (of spannend, of grappig) reisverhaal. Want hoe doe je dat eigenlijk, schrijver worden? De kinderen ontdekken hoeveel fantasie ze hebben.

Op reis met Oranje
Midden/bovenbouw

  • We beginnen met een snelle boekenreisquiz om er even in te komen. Wie wint de zak met spekkies: de juf/meester of de klas?
  • We gaan even kijken hoe creatief de klas is. Want de spannendste reisverhalen, die bedenk je gewoon zelf. In één minuut.
  • Ik heb jaren in Indonesië gewoond, en aan de hand van foto’s en van mijn boek ‘Sagorups en zoute drop’ vertel ik over het leven in het oerwoud. We halen ook even een prank uit met de juf of meester.

 

 

 

 

 

 

  • Schipbreuk midden op zee. En je ouders en babybroertje kunnen niet zwemmen. Wat doe je? Ik vertel aan de hand van een PowerPoint het spannende, indrukwekkende en waargebeurde verhaal achter Eiland aan de horizon.
  • Een vreselijk ongeluk zette zijn leven op zijn kop. Zijn onderbeen moest worden afgezet. Maar hij vocht zichzelf terug naar de zwemtop van Nederland, en deed in 2016 mee aan de Paralympics in Rio de Janeiro. In mijn boek Kampioen  beschreef ik het waargebeurde verhaal van Olivier van de Voort. Ik vertel erover en laat foto’s en filmpjes zien over de hoofdpersoon. Indrukwekkend, ook voor niet-lezers.

 

Opdrachten, kleurplaten en verwerkingen bij de presentaties? Stuur me even een mailtje.

Andere programma’s en/of workshops zijn mogelijk in overleg.

Meer weten? Een schrijversbezoek boeken? Klik hier of neem contact op met de Schrijverscentrale.                    

 

 

 

 

 

 

 

 

Schrijversbezoek voorbereiden

Een schrijversbezoek is altijd een feest! Maar het doel van het bezoek is natuurlijk dat kinderen meer gaan lezen. Dat kun je bereiken door het bezoek samen voor te bereiden. Een paar tips/ideeën:

  • De bibliotheek kan een boekenkist regelen; haal hem op tijd op, zodat de kinderen in de weken voorafgaand aan het auteursbezoek minstens één boek kunnen lezen.
  • Kies bij het klassikaal voorlezen voor een boek van de auteur die langskomt.
  • Bekijk via het digibord een filmpje of biografie van de schrijver.
  • Laat de kinderen samen vragen bedenken. (het is handig om het aantal vragen te beperken tot 10 – worden het er meer, dan verliezen de kinderen interesse).
  • Las een foto/handtekeningenmoment in; leuk voor de website of de nieuwsbrief van school.
  • Organiseer een boekenmarkt, samen met de plaatselijke boekhandel; kinderen kunnen dan een handtekening krijgen in hun nieuwe boek. (wel op tijd regelen met de ouders)
  • Na afloop van het bezoek vragen kinderen vaak of ze nóg een boek mogen lezen; vaak kun je in overleg met de bibliotheek de boeken nog een paar weken langer houden.
  • Zijn de kinderen geïnspireerd? Laat ze zelf een verhaal schrijven. De tekst voor een prentenboek, bijvoorbeeld. Met dit werkblad van Marieke ten Berge, de illustrator van Kom je met me spelen, kan elke leerling zelf een prentenboekje maken en er de tekst bij schrijven. Een leuke opdracht voor leerlingen uit groep 4-8. (klik op het werkblad om het te vergroten)

 komjespelenboekje

 

 

 

 

 

  • Kijk na afloop van mijn bezoek samen met de leerlingen naar een extra filmpje over de hoofdpersoon van Kampioen. Ingezongen door rapper Chesron Sminia!