Corien in de klas

Ik weet nog hoe bijzonder ik het vond toen Thea Beckman in Haren in de bibliotheek kwam. Het was 1976, en ik had nog nooit een echte schrijfster gezien. Ik vond mezelf erg dapper dat ik haar om een handtekening durfde te vragen.

Nooit gedacht dat ik op een dag zelf naar bibliotheken en scholen zou gaan om over mijn eigen boeken te vertellen. Maar dat doe ik dus heel veel, en ik vind het een van de leukste dingen van mijn werk. Ik vind het superleuk om in een groep kinderen te komen, vragen te beantwoorden, aan de hand van foto’s en filmpjes te vertellen over mijn boeken, kinderen zelf aan het verzinnen te krijgen, en er een inspirerend, interactief uur van te maken, óók voor kinderen of jongeren die eigenlijk helemaal niet van lezen houden.

Ik kom in alle groepen, van kleuters tot en met bovenbouw, en ik heb voor elke groep andere programma’s, die aansluiten bij de doelgroep. Daarnaast bezoek ik regelmatig brugklassen. Meer info over de inhoud vind je hieronder.

Wil je mij uitnodigen, neem dan contact op met de bibliotheek om te vragen of ze een paar weken van tevoren een boekenpakket voor jullie school kunnen regelen, zodat de kinderen alvast een boek van mij kunnen lezen. Je kunt samen met de kinderen een van mijn filmpjes bekijken, en ze in groepjes vragen laten bedenken. Of je vraagt ze om zelf een omslag te maken voor het boek dat je hebt voorgelezen, of om allemaal een verhaal over juf Fiep te bedenken en te tekenen.

Bezoeken kun je regelen via de Schrijverscentrale. De mensen van de Schrijverscentrale kennen mijn agenda, en regelen de administratieve en zakelijke kant. Ze denken graag met je mee.

samen met illustrator Marja Meijer in boekhandel Riemer

Kleuters/onderbouw

Een vrolijke mix van voorlezen, toneelspelen en vertellen, waarbij de kinderen volop actief mee kunnen doen.

Programma:

Ik lees ‘5 minuten vieze woorden’ voor om te controleren of de kinderen wel kunnen lachen.

Onderbroek voor opa
O nee! Glazenwasser Opa Leen doet gevaarlijke kunstjes op de ladder, op 18 hoog. Als hij valt, komt hij in het ziekenhuis terecht, en oma en Pepijn gaan bij hem op bezoek. Wie zien we allemaal onderweg? Een taxichauffeur, een buschauffeur, een machinist, een werkman met een kraan, een politieman… Ik laat de platen op het digibord zien, en samen spelen we een spannende scène uit Onderbroek voor opa na.

Niks aan de hand‘: Finn, Evi en papa gaan bij op bezoek bij opa, die jarig is. Maar als de auto ermee ophoudt, moeten ze lopend verder.
Het wordt een avontuurlijke reis, dwars door het bos. Papa ziet geen enkel gevaar, maar Finn let gelukkig goed op.
Ik laat de platen van het prentenboek ‘Niks aan de hand’ op het digibord zien, en samen ontdekken we wat er in het bos aan de hand is.

Nog tijd over: Ik speel een verhaal uit ‘Het doorgezaagde zusje‘, en samen gaan we de juf/meester foppen.

Stel je voor dat die gemene meester Moddergat de taart gaat stelen! Aan de hand van een PowerPoint vertel ik over ‘Ren juf, ren!’ en samen met de kinderen speel ik het boek na.

Groep 3/4

Bij groep 3/4 doen we een quiz, en daarna gaan we het hebben over wat de kinderen willen worden. En hoe zou het zijn om schrijver te worden? De kinderen gaan het zelf uitproberen! Ze bedenken in een paar minuten tijd een griezelig (of spannend, of grappig) verhaal dat waarin hun eigen juf of meester de hoofdrol speelt. Want hoe doe je dat eigenlijk, schrijver worden? De kinderen ontdekken hoeveel fantasie ze hebben.

Met verwerkingsmateriaal voor ná mijn bezoek!

Midden/bovenbouw

We beginnen met een snelle boekenquiz om er even in te komen. Wie wint de zak met spekkies: de juf/meester of de klas?
Wat willen de kinderen worden? En hoe zou het zijn om schrijver te worden? We gaan het even uitproberen: in een paar minuten tijd bedenken de kinderen met mijn hulp een fantastisch verhaal, dat ze later kunnen uitwerken.
Vreemde beroepen: hoe zou het zijn om een vader te hebben die elke dag in zijn zwembroekje naar zijn werk gaat, omdat hij schoonspringer is van beroep? En hoe zou het zijn als je moeder beauty vlogger is en elke dag filmpjes op YouTube zet over hoe je je nagels moet lakken? Mijn boeken ‘Boeven aan boord’, ‘Kapitein Klungel‘ en ‘De Salto Sultan‘ spelen aan boord van het meest fantastische cruiseschip dat je je kunt voorstellen. Ik lees voor en ik laat filmpjes en foto’s zien.

Matteo droomt ervan om voetballer te worden. Maar hoe doe je dat als je ouders voetbal maar niks vinden, en je laten kiezen tussen viool en ballet? Ik vertel over ‘voetbalschoenen met plakband‘ en ‘hondenpoep tussen je noppen‘, en laat zien hoe een illustrator te werk gaat.

Kampioen 2.0‘: een vreselijk ongeluk zette zijn leven op zijn kop. Zijn onderbeen moest worden afgezet. Maar Victor had een droom. Hij wilde zwemmer worden. En dat deed hij: hij vocht zichzelf terug naar de zwemtop van Nederland, en deed mee aan de Paralympics in Rio de Janeiro. In mijn boek Kampioen  beschreef ik het waargebeurde verhaal van Olivier van de Voort. Ik vertel erover en laat foto’s en filmpjes zien over de hoofdpersoon. Indrukwekkend, ook voor niet-lezers.

Met verwerkingsmateriaal voor na de presentatie.

Workshop

Ik geef regelmatig workshops op scholen. Onder mijn leiding schrijven de kinderen in 30 minuten zelf een spannend verhaal, of gaan ze aan de gang met een knipgedicht. Deze workshop is te combineren met een presentatie, waarin ik vertel over hoe je schrijver wordt, en over mijn boek Kampioen 2.0, bijvoorbeeld.

Online bezoek

Online schrijversbezoek

Natuurlijk is er niets leukers dan live bij een school of in een bibliotheek op bezoek te komen. Maar dat kan niet altijd. Gelukkig heeft de Schrijverscentrale daarvoor #schrijveropjescherm in het leven geroepen.

Ik kom via het digibord live bij jullie in de klas. Via Zoom, Teams of wat voor medium jullie ook maar gebruiken. Ik heb daar inmiddels ruim ervaring mee, en het zijn altijd geweldig leuke bezoeken, waar de kinderen enorm van genieten.

Is de school onverhoopt gesloten, dan kom ik gewoon via de laptop of tablet bij de kinderen thuis.

Programma online

Onderbouw

Een vrolijke, interactieve presentatie, waarbij ik mijn werkkamer laat zien, en voorlees uit ‘de drieling’ en uit ‘Ren juf, ren’ (waar ik ook allerlei attributen voor heb: een taart, een echte juf Fieppop, een vermomming).

De kinderen kunnen van tevoren vragen bedenken. We doen een quiz, en de kinderen gaan zelf een spannend verhaal verzinnen met juf of meester in de hoofdrol. En natuurlijk laat ik zien wat er in mijn geheime schrijverskistje zit. Wat heb je allemaal nodig als je schrijver wilt worden?

Groep 5/6

We doen een quizje, er is gelegenheid om vragen te stellen, de kinderen gaan aan de hand van een gerichte opdracht in een paar minuten zelf een spannend verhaal bedenken, dat ze later eventueel kunnen uitwerken. Ik lees voor en vertel aan de hand van foto’s en filmpjes op het digibord over het ontstaan van boeken als ‘Kampioen’, ‘Voetbalschoenen met plakband’ en ‘de Salto Sultan’. Ik laat mijn geheimzinnige kistje met schrijfbenodigdheden zien.

Tijdens en/of na het bezoek

Creatieve opdracht

Na afloop van het schrijversbezoek verder werken met de groep? Ik kan zorgen voor een schrijfopdracht of een andere creatieve opdracht. Voor de onderbouw heb ik kleurplaten bij verschillende prentenboeken. Je kunt ook via dit formulier contact met mij opnemen.

Een handtekening van de schrijver

Online bezoek? Ik stuur van tevoren kaartjes met handtekeningen op voor alle kinderen.

Goed om te weten

Het is handig om van tevoren even te oefenen om te zien of alles goed werkt en eventuele problemen te verhelpen. Het is het handigst om het geluid vanuit de klas via de laptop van de leerkracht te laten lopen, zodat het niet gaat rondzingen.

Je kunt ook via dit formulier contact met mij opnemen.