Ik weet nog hoe bijzonder ik het vond toen Thea Beckman in Haren in de bibliotheek kwam. Het was 1976, en ik had nog nooit een echte schrijfster gezien. Ik vond mezelf erg dapper dat ik haar om een handtekening durfde te vragen.
Nooit gedacht dat ik op een dag zelf naar bibliotheken en scholen zou gaan om over mijn eigen boeken te vertellen. Maar dat doe ik dus heel veel, en ik vind het een van de leukste dingen van mijn werk. Ik vind het superleuk om in een groep kinderen te komen, vragen te beantwoorden, aan de hand van foto’s en filmpjes te vertellen over mijn boeken, kinderen zelf aan het verzinnen te krijgen, en er een inspirerend, interactief uur van te maken, óók voor kinderen of jongeren die eigenlijk helemaal niet van lezen houden.
Ik kom in alle groepen, van kleuters tot en met bovenbouw, en ik heb voor elke groep andere programma’s, die aansluiten bij de doelgroep. Als het Kinderboekenweek is zorg ik ervoor dat ik aansluit bij het thema. Daarnaast bezoek ik regelmatig brugklassen. Meer info over de inhoud vind je hieronder.
Wil je mij uitnodigen, neem dan contact op met de bibliotheek om te vragen of ze een paar weken van tevoren een boekenpakket voor jullie school kunnen regelen, zodat de kinderen alvast een boek van mij kunnen lezen. Je kunt samen met de kinderen een van mijn filmpjes bekijken, en ze in groepjes vragen laten bedenken. Of je vraagt ze om zelf een omslag te maken voor het boek dat je hebt voorgelezen, of om allemaal een verhaal over juf Fiep te bedenken en te tekenen. Voorafgaand aan mijn bezoek kunnen jullie het voorstelfilmpje op mijn site bekijken. En is er iemand die een boek van mij heeft? Dan kan hij/zij dat natuurlijk meenemen. Ik zet er graag een handtekening in. Daarnaast krijgen alle kinderen na afloop van mijn bezoek een kaartje met handtekening.
Bezoeken kun je regelen via de Schrijverscentrale. De mensen van de Schrijverscentrale kennen mijn agenda, en regelen de administratieve en zakelijke kant. Ze denken graag met je mee.
Overleg over de inhoud van het programma? Liever een workshop? Stuur me een berichtje.
Programma’s schrijversbezoek
Kleuters/onderbouw
Een vrolijke mix van voorlezen, toneelspelen en vertellen, waarbij de kinderen volop actief mee kunnen doen.
Programma:
Ik lees ‘5 minuten vieze woorden’ voor om te controleren of de kinderen wel kunnen lachen. Ik speel een verhaal uit ‘Het doorgezaagde zusje‘, en samen gaan we de juf/meester foppen.
‘Onderbroek voor opa‘
O nee! Glazenwasser Opa Leen doet gevaarlijke kunstjes op de ladder, op 18 hoog. Als hij valt, komt hij in het ziekenhuis terecht, en oma en Pepijn gaan bij hem op bezoek. Wie zien we allemaal onderweg? Een taxichauffeur, een buschauffeur, een machinist, een werkman met een kraan, een politieman… Ik laat de platen op het digibord zien, en samen spelen we een spannende scène uit Onderbroek voor opa na.
‘Niks aan de hand‘: Finn, Evi en papa gaan bij op bezoek bij opa, die jarig is. Maar als de auto ermee ophoudt, moeten ze lopend verder.
Het wordt een avontuurlijke reis, dwars door het bos. Papa ziet geen enkel gevaar, maar Finn let gelukkig goed op.
Ik laat de platen van het prentenboek ‘Niks aan de hand’ op het digibord zien, en samen ontdekken we wat er in het bos aan de hand is.
Stel je voor dat die gemene meester Moddergat de taart gaat stelen! Aan de hand van een PowerPoint vertel ik over ‘Ren juf, ren!’ en samen met de kinderen speel ik het boek na.
Groep 3/4
Bij groep 3/4 doen we een quiz, de kinderen kunnen vragen stellen, en we hebben het over wat ze willen worden. Hoe zou het zijn om later schrijver te worden? Wat heb je daar allemaal voor nodig? De kinderen bedenken in een paar minuten tijd een spannend verhaal waarin hun eigen juf of meester de hoofdrol speelt.
Ik vertel over juf Fiep, de juf van groep 3/4, die altijd in de problemen komt, en dan weer door de kinderen gered moet worden, ik lees voor, en we zingen het juf Fiep-lied. Natuurlijk vertel ik ook over de gemene meester Bil!
Er zijn inmiddels meer dan 20 boeken over juf Fiep (avi m3/e3), dus de kinderen kunnen voorafgaand aan mijn bezoek van alles lezen. Je kunt er zelfs een battle van maken: welk boek over juf Fiep wordt het meest gelezen? Rechts boven op deze pagina zie je een link naar een poster van juf Fiep, die je kunt downloaden voor in de klas.
Met verwerkingsmateriaal voor ná mijn bezoek!
Midden/bovenbouw
We beginnen met een snelle boekenquiz om er even in te komen. Wie wint de zak met snoep: de juf/meester of de klas? Er is alle ruimte om vragen te stellen.
Wat willen de kinderen worden? En hoe zou het zijn om schrijver te worden? We gaan het even uitproberen: in een paar minuten tijd bedenken de kinderen met mijn hulp een fantastisch verhaal, dat ze later kunnen uitwerken.
Ik vertel over de gemeenste meester van de wereld, meester Bil Moddergat, die elke keer weer uit de gevangenis ontsnapt, en ik lees voor uit het nieuwste deel uit de serie: koning meester Bil, de schrik van Schiermonnikoog. We zingen het meester-Billied.
Matteo droomt ervan om voetballer te worden. Maar hoe doe je dat als je ouders voetbal maar niks vinden, en je laten kiezen tussen viool en ballet? Ik vertel over ‘voetbalschoenen met plakband’, ‘hondenpoep tussen je noppen’ en ‘de laatste strapschop’ en laat zien hoe een illustrator te werk gaat.
‘Kampioen 2.0‘: een vreselijk ongeluk zette zijn leven op zijn kop. Zijn onderbeen moest worden afgezet. Maar Olivier van de Voort had een droom. Hij wilde zwemmer worden. En dat deed hij: hij vocht zichzelf terug naar de zwemtop van Nederland, en deed mee aan de Paralympics in Rio (2018) en Parijs (2024), waar hij goud won! In Kampioen 2.0 lees je zijn waargebeurde verhaal. Ik vertel erover en laat foto’s en filmpjes zien. Indrukwekkend en inspirerend, ook voor niet-lezers.
Na afloop krijgen alle kinderen een kaartje met handtekening.
Workshop
Ik geef regelmatig workshops op scholen. Onder mijn leiding schrijven de kinderen in 30 minuten zelf een spannend verhaal, of gaan ze aan de gang met een knipgedicht. Deze workshop is te combineren met een presentatie, waarin ik vertel over hoe je schrijver wordt, en over mijn boek Kampioen 2.0, bijvoorbeeld.
Online bezoek
Online schrijversbezoek
Natuurlijk is er niets leukers dan live bij een school of in een bibliotheek op bezoek te komen. Maar soms is de afstand een bezwaar. Via de Schrijverscentrale kun je me ook uitnodigen voor een digitaal bezoek.
Ik kom via het digibord live bij jullie in de klas. Via Zoom, Teams of wat voor medium jullie ook maar gebruiken. Ik heb daar inmiddels ruim ervaring mee, en het zijn altijd geweldig leuke bezoeken, waar de kinderen enorm van genieten. Van tevoren stuur ik posters en kaartjes met handtekening op, de kinderen kunnen vragen stellen, en we doen ook een aantal creatieve opdrachten waarmee de kinderen na mijn bezoek aan de slag kunnen. Meer info? Stuur me een berichtje.