Ik kom graag op scholen en in bibliotheken om te vertellen over mijn boeken of om workshops te geven. Ook in en rond de Kinderboekenweek natuurlijk!

onderbroek voor opa

Die arme opa Leen komt van de ladder afgegleden.
En voor je ‘hou je vast!’ kan zeggen, ligt ‘ie al beneden.
Hij komt op een matras terecht, en nét niet op de grond.
Maar kijk eens naar zijn been: die arme opa is gewond!

Opa Leen is de beste glazenwasser van het land. Maar als hij gevaarlijke trucjes gaat doen op de ladder, gaat het mis! Opa Leen komt in het ziekenhuis terecht. Pepijn en oma willen zo snel mogelijk bij opa op bezoek. Want opa heeft een pyjama nodig. En een schone onderbroek! Ze springen in de taxi en gaan op weg. Het wordt een reis vol hindernissen, maar of ze nou met de taxi, de bus, de trein of de luchtballon moeten: ze zetten door.

Onderbroek voor Opa – geïllustreerd door Tirza Beekhuis – is het actieboek voor de onderbouw van de basisschool in de Kinderboekenmaand 2016. Het thema is ‘Vertel eens’ – over opa’s en oma’s. En ik heb er natuurlijk een leuke, interactieve les bij bedacht. Voor de hogere groepen ook, natuurlijk! Nou ja. Dan zonder prentenboek.

kleurplaatonderbroekvooropaalgemeen

hoetekenjeeenpaard

Klik op de kleurplaat en op het hoe-teken-je-een-paard-werkblad om te vergroten en uit te printen. Meedoen met de kleurwedstrijd van de BCB? Print dan onderstaande kleurplaat uit.

kleurplaatonderbroekvooropa2

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer weten? Een schrijversbezoek boeken? Klik hier of neem contact op met SSS.                    

10365901_846817962015757_4979581700511570854_n

 

 

 

 

 

 

Schrijversbezoek voorbereiden

Een schrijversbezoek is altijd een feest! Maar het doel van het bezoek is natuurlijk dat kinderen meer gaan lezen. Dat kun je bereiken door het bezoek samen voor te bereiden. Een paar tips/ideeën:

  • De bibliotheek kan een boekenkist regelen; haal hem op tijd op, zodat de kinderen in de weken voorafgaand aan het auteursbezoek minstens één boek kunnen lezen.
  • Kies bij het klassikaal voorlezen voor een boek van de auteur die langskomt.
  • Bekijk via het digibord een filmpje of biografie van de schrijver.
  • Laat de kinderen samen vragen bedenken. (het is handig om het aantal vragen te beperken tot 10 – worden het er meer, dan verliezen de kinderen interesse).
  • Las een foto/handtekeningenmoment in; leuk voor de website of de nieuwsbrief van school.
  • Organiseer een boekenmarkt, samen met de plaatselijke boekhandel; kinderen kunnen dan een handtekening krijgen in hun nieuwe boek. (wel op tijd regelen met de ouders)
  • Na afloop van het bezoek vragen kinderen vaak of ze nóg een boek mogen lezen; vaak kun je in overleg met de bibliotheek de boeken nog een paar weken langer houden.
  • Zijn de kinderen geïnspireerd? Laat ze zelf een verhaal schrijven. De tekst voor een prentenboek, bijvoorbeeld. Met dit werkblad van Marieke ten Berge, de illustrator van Kom je met me spelen, kan elke leerling zelf een prentenboekje maken en er de tekst bij schrijven. Een leuke opdracht voor leerlingen uit groep 4-8. (klik op het werkblad om het te vergroten)

 komjespelenboekje

 

 

 

 

 

  • Kijk na afloop van mijn bezoek samen met de leerlingen naar een extra filmpje over de hoofdpersoon van Kampioen. Ingezongen door rapper Chesron Sminia!

 

 

 

  • df79i

    9d5r7